سالار سرویس

مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون - سالار سرویس

مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون

مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون یکی مشکلات رایج در اکثر تلویزیون های جدید است. قطعا برای شما نیز پیش آمده است که در حین مشاهده تلویزیون، به یکباره نور آن کم شده باشد. این مشکل اغلب به سخت افزار مربوط می شود. البته گاها مشکلات نرم افزاری و تنظیمات اشتباه نیز می توانند به این مشکل دامن بزنند. اما خبر خوب این است که علت کم نور شدن صفحه تلویزیون هر چه که باشد قابل رفع شدن است. در ادامه مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون بررسی شده و دلایل آن عنوان خواهد شد.

آشنایی با علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

اگر شما نیز با مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون روبرو هستید، بسیار مهم است که علت آن را شناسایی نمایید. باید این مهم را در نظر داشته باشید که مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون در LED ها بیشتر است. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که LED ها یا LCD ها به خودی خود نوری ندارند. از همین رو برای اینکه بتوانند تصویر را به نمایش بگذارند، به نور سفید نیاز دارند. نور سفید از طریق ال ای دی یا فلورسنت تامین می شود. حال اگر نور مورد نیاز فراهم نشود، صفحه نمایش کم نور می شود.

زمانی که شما با مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون روبرو شدید، لازم تا سریعا مشکل را بررسی نموده و رفع نمایید. این کار معمولا توسط تعمیرکاران تخصصی انجام می شود. در ادامه علت های کم نور شدن صفحه تلویزیون لیست شده است:

تنظیمات نوری تلویزیون

اگر خیلی خوش شانس باشید، مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون می تواند به تنظیمات آن مرتبط باشد. در این صورت تنها با انتخاب چند گزینه داخل منوی تلویزیون می توانید مشکل را برطرف نمایید. برای این کار لازم است تا وارد بخش تنظیمات تلویزیون شوید و به بخش نور بروید. در این صورت اگر میزان نور تلویزیون کم بود، می توانید آن را زیاد نمایید.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون - سالار سرویس

در صورت نیاز می‌توانید از خدمات تعمیرات تلویزیون ما استفاده کنید. که جزو خدمات تعمیرات لوازم خانگی می‌باشد، با دریافت تماس از خدمات ما استفاده کنید.

فعال بودن بخش ECO که به نام قسمت ذخیره انرژی نیز شناخته می شود:

اکثر تلویزیون های جدید دارای بخشی به نام ENERGY SAVING هستند. اگر این قابلیت که در برخی از تلویزیون ها ECO نام دارد، در تلویزیون شما فعال باشد، نور صفحه را با توجه به نور محیط کم یا زیاد می نماید. با این توضیح اگر که نور محیط شما زیاد باشد، نور صفحه تلویزیون زیاد می شود. از سوی دیگر اگر نور محیط کم باشد، به طور مثال شب هنگام، نور صفحه را نیز کم می نماید. قابلیت مذکور در گوشی های همراه نیز وجود دارد. برای غیر فعال کردن این بخش، باید وارد تنظیمات تلویزیون خود شده و این گزینه را خاموش نمایید.

مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون به دلیل مشکل سایر دستگاه های متصل

گاها خرابی دستگاه گیرنده یا سیگنال های موجود می توانند مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون را به وجود آورند. در این هنگام می توان تمام اتصالات متصل به تلویزیون را بررسی نمود یا کابل ها و سیم ها را تعویض کرد. در برخی موارد نیز لازم است تا گیرنده تلویزیون را تعویض نمود. اگر با این کارها نور صفحه تلویزیون خوب شد، نیاز خواهد بود که سیم یا گیرنده مربوطه را عوض کنید.

دلیل کم نور شدن صفحه تلویزیون - سالار سرویس

خرابی بک لایت ها شایع ترین علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

خرابی بک لایت ها را می توان مهمترین و شایع ترین علت کم نور شدن صفحه تلویزیون دانست. همانطور که می دانید در بخش پشتی هر تلویزیون یک صفحه نوری وجود دارد که باعث روشن شدن و نمایش تصویر می شود. به این بخش بک لایت می گویند. اگر بک لایت خراب شود، نور تلویزیون شما کم شده یا به صورت کامل از بین می رود. بک لایت ها دارای طول عمر مشخصی هستند که در تلویزیون ها این مورد را با ساعت بیان می کنند. با این توضیح، هر اندازه تلویزیون بیشتر روشن بماند، عمر بک لایت ها کمتر می شود.

لازم به ذکر است که تعداد ساعت های روشن ماندن تلویزیون در منوی آن قابل رویت است. لذا از این طریق می توانید زمان خراب شدن بک لایت ها را تخمین بزنید. توجه به این نکته مهم است که اگر مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون به دلیل خراب شدن بک لایت ها باشد، لازم است تا توسط افراد حرفه ای بررسی و رفع شود. در غیر این صورت اگر در حین تعمیر یا تعویض، به سایر بخش ها آسیب وارد شود، هزینه های زیادی را می تواند به وجود آورد.

سوختن پیکسل ها

سوختگی پیکسل نیز می تواند علت کم نور شدن صفحه تلویزیون باشد. اگر هر کدام از پیکسل ها دچار خرابی شوند، همان بخش تاریک شده و یک لکه سیاه روی صفحه نمایش ایجاد می شود. عموما زمانی که به صفحه نمایش فشار زیادی وارد شود یا گوشی ضربه ببیند، این مشکل ایجاد می شود. اگر در دستگاه شما پیکسلی دچار مشکل گردد، به هیچ وجه تعمیر نمی شود و باید حتما تعویض شود.  تعمیر این بخش نیز حساس است و به دانش و مهارت کافی نیاز دارد. لذا باید توسط متخصصان کاربلد انجام گردد.

مشکل کم نور شدن تلویزیون - سالار سرویس

خراب شدن پنل، می تواند علت کم نور شدن صفحه تلویزیون باشد

پنل یکی از بخش های مهم و کاربردی در تلویزیون می باشد. این قسمت به تنهایی حدود 70 الی 80 درصد قیمت تلویزیون را تشکیل می دهد. قسمت فوق بسیار حساس بوده و اگر دچار مشکل شود، لازم است تا تعویض گردد. برخورد وسایل نوک تیز، استفاده طولانی مدت از تلویزیون، یا شستن صفحه نمایش موجب می شود تا قسمت مذکور دچار ایراد گردد.

در صورتی که پنل تلویزیون شما دچار مشکل شود، یک بخش سیاه رنگ روی صفحه نمایش دیده می شود. تعویض پنل کاربر یک کار بسیار حساس است و باید حتما توسط یک متخصص انجام شود. با توجه به قیمت بالای پنل، عموما زمانی که این بخش دچار مشکل شود، باید کل تلویزیون را تعویض کرد. امروزه برای اینکه مشکلی برای پنل تلویزیون ایجاد نشود از پدهای مخصوص استفاده می شود.

تنظیمات اشتباه کنتراست تلویزیون

به صورت کلی، منظور از کنتراست تعیین روشن ترین و تاریک ترین قسمت روی صفحه نمایش شما است. این مورد به صورت نسبت بیان می شود. از همین رو هر اندازه این نسبت بزرگتر باشد، به این معنی است که اختلاف بین قسمت تاریک و روشن بسیار زیاد تر است. با این توضیح، تصویر شما در صورتی که کنتراست بیشتری داشته باشد، واضح تر است.

زمانی می توان بیان نمود کنتراست خوب است که رنگ سفید به صورت کامل سفید و رنگ سیاه نیز کاملا سیاه به نمایش گذاشته شوند. گاها ممکن است که تنظیمات کنتراست تلویزیون شما به خوبی انجام نشده باشد. همین امر می تواند علت کم نور شدن صفحه تلویزیون باشد.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان نتیجه گرفت که تلویزیون های امروزی در مقایسه با تلویزیون های قدیمی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشند. از همین رو، نگهداری آنان دشوارتر می باشد. به همین دلیل زمانی که متوجه شدید این تلویزیون ها دچار مشکل شده اند حتما از یک متخصص درخواست نمایید تا آن را بررسی و رفع نماید تا از سایر هزینه های احتمالی جلوگیری گردد.

به جز مواردی که در بالا بیان شدند، مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون می تواند علل متفاوت دیگری نیز داشته باشد. به طور مثال ممکن است که برد پاور تلویزیون دچار مشکل شود. پاور باید ولتاژ مورد نیاز تلویزیون را فراهم کند. از همین رو اگر این قطعه دچار مشکل شود، صفحه نمایش برای فراهم کردن ولتاژ خود دچار ایراد می شود.

علت کم نور شدن تلویزیون - سالار سرویس

چگونه می توان از به وجود آمدن مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون جلوگیری نمود؟

حال که علت کم نور شدن صفحه تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت، قطعا برای شما نیز این سوال به وجود می آید که چگونه می توان از این مشکل جلوگیری نمود؟

در گام اول توصیه می شود تا مراقبت های مربوطه را به درستی انجام دهید. از همین رو اگر تلویزیون خود را برای مدت زمان طولانی روشن نگه می دارید، حتما به آن استراحت داده و کمی خاموش نمایید. در این صورت می توانید طول عمر آن را تا حد زیادی افزایش دهید.

برخی از افراد تصاویر گوشی یا کامپیوتر خود را از تلویزیون مشاهده می نمایند. برای اینکه به تلویزیون فشاری وارد نشود، بهتر است تا از نگه داشتن تصاویر برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت روی تلویزیون پرهیز نمایید. این مورد یکی از علل کم نور شدن صفحه تلویزیون می باشد.

جمع بندی

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون می تواند متفاوت باشد. در این مقاله از سایت سالار سرویس تلاش شد تا برخی از علل رایج بیان شود. اما به صورت کلی باید بدانید که اگر مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون به سخت افزار آن مربوط باشد، هزینه های هنگفتی را به همراه خواهد داشت. به صورت کلی باید بدانید که تعمیر این مشکل نیاز به تخصص و مهارت دارد. به همین دلیل، اغلب از متخصصان کاربلد برای رفع مشکل استفاده می شود. این افراد با مشخص نمودن علت مشکل، هزینه را برآورد نموده و به شما در تصمیم گیری بابت تعویض قطعه یا خرید آن کمک می نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا