سالار سرویس

دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی - سالار سرویس

بررسی دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی

علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی می توانند به موارد مختلفی مربوط شود. به طور معمول، برای برطرف کردن مشکلات دیگ ماشین لباسشویی لازم است تا در ابتدا به عیب یابی و کشف مشکل پرداخت. در ادامه به دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی پرداخته و نکاتی را برای جلوگیری از این مشکل مطرح خواهیم کرد.

دیگ لباسشویی در کدام قسمت قرار دارد؟

ماشین لباسشویی دارای محفظه ای است که آب، مواد شوینده و لباس در آن قرار گرفته و با یکدیگر ترکیب می شوند. این قسمت از دو محفظه تشکیل شده است که یکی از آن ها داخلی و دیگری خارجی بوده و در محفظه لباس واقع می شوند. این دستگاه سوراخ های کوچکی دارد و هنگامی که لباس در مخزن قرار می گیرد، فعال خواهد شد.

سپس آب به درون محفظه ماشین لباسشویی وارد شده و فرآیند شستشو آغاز می گردد. پس از اینکه شستشو به پایان می رسد، آب موجود در محفظه ماشین لباسشویی، از طریق سوراخ های خروجی تخلیه خواهد شد. دیگ ماشین لباسشویی معمولا از جنس فولاد، صفحه گالوانیزه و صفحه لعابی ساخته می شود.

  • برای استفاده از خدمات تعمیرات ماشین لباسشویی ما کافیست با ما یک تماس داشته باشید. تا در سریع ترین زمان به محل شما حضور پیدا کنیم.

دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی - سالار سرویس

دیگ ماشین لباسشویی چه نقشی در شستشو داشته و چطور می چرخد؟

هنگامی که به دنبال رفع علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی هستید، می بایست در ابتدا دلایل به وجود آمدن این مشکل را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید. بدین منظور، باید عملکرد و نحوه کار دیگ را شناخته و با آن آشنایی مختصری داشته باشید. در ادامه نحوه کار دیگ ماشین لباسشویی را مورد ارزیابی قرار می دهیم:

به طور کلی می توان گفت که دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد. بلکه این دیگ در درون خود، آبکشی دارد که در فرآیند شستشو می چرخد. دیگ ماشین لباسشویی به واسطه فنر هایی که از بالا و پایین به آن متصل شده اند، به بدنه ماشین لباسشویی اتصال پیدا می کند. این فنر ها مانع برخورد دیگ به بدنه ماشین لباسشویی می شوند.

بدین شکل که در حین انجام فرآیند شستشو، فنر ها بازی کرده و دیگ را نگه می دارند. همچنین برای اتصال آبکش به دیگ، از سه نظام و شفت استفاده خواهد شد. شفت به واسطه کاسه نمد و دو بلبرینگ، در دیگ ماشین لباسشویی نصب می شود. فولی بزرگ به شفت متصل شده و فولی کوچک نیز به موتور متصل خواهد شد.

سپس تسمه ماشین لباسشویی بر روی هر دو فولی قرار می گیرد. برای شروع فعالیت شستشو، برد الکترونیکی ماشین لباسشویی فرمان را به موتور می رساند که چرخش به چپ و راست را شروع کرده و به همین ترتیب قطعات را فعال نماید.

علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی - سالار سرویس

علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

به طور کلی، می توان 5 مورد اصلی را به عنوان علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی در نظر گرفت:

  • خرابی و نقص کوپلینگ
  • خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی
  • اشکال در عملکرد روتور و استاتور
  • اشکال در تسمه
  • بسته نشدن درب ماشین لباسشویی

خرابی و نقص کوپلینگ

خرابی و نقص کوپلینگ می تواند علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی باشد. کوپلینگ موتور قسمتی از ماشین لباسشویی است که امکان اتصال موتور به سیستم برقی را فراهم می آورد. پس طبیعی است که در صورت بروز نقص یا خرابی در این قطعه، ماشین لباسشویی نمی تواند مطابق معمول فرآیند شستشو را انجام دهد و حتی ممکن است با ایراداتی نظیر نشتی روبرو شود.

علاوه بر این، اگر بیش از ظرفیت مشخص شده دستگاه، درون ماشین لباسشویی لباس قرار دهید، این قطعه به واسطه کانکتور، سبب از کار افتادن واشر ماشین لباسشویی شده و بدین شکل برق دستگاه تامین نمی شود.

در این هنگام می بایست برای برگشتن دستگاه به حالت عادی، لباس های اضافی را از محفظه خارج نمایید. پس خرابی کوپلینگ می تواند سبب تاب برداشتن و شل شدن دیگ شود و یکی از دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی در نظر گرفته می شود.

علت تاب برداشتن دیگ لباسشویی - سالار سرویس

خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی دارای قطعه ای به نام بلبرینگ هستند که به سبد ماشین لباسشویی اتصال پیدا می کند. البته توجه داشته باشید که قطعات زیادی وجود دارند که نقص و خرابی آن ها منجر به کارکرد نامناسب ماشین لباسشویی و نچرخیدن درام خواهد شد.

همچنین ممکن است علت نچرخیدن درست دستگاه، مشکل در بلبرینگ باشد. در اکثر ماشین های لباسشویی، یاتاقان ها به واسطه درب جلو به سبد متصل می شوند. به همین دلیل، هنگامی که بلبرینگ دچار مشکل می شود، برق به درستی به دیگ ماشین لباسشویی منتقل نشده و در نتیجه ماشین دچار وقفه در عملکرد خواهد شد.

هنگامی که چرخش دیگ ماشین لباسشویی متوقف شد، باید وضعیت بلبرینگ را از نظر احتمال سایش و گرم شدن بررسی نمایید. زیرا این مورد به عنوان علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی شناخته می شود.

اشکال در عملکرد روتور و استاتور ماشین لباسشویی

اگر حس کردید که ماشین لباسشویی به درستی نمی چرخد و به دنبال کشف علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی بودید، بهتر است نسبت به تست روتور و استاتور نیز اقدام نمایید.

یکی از دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی به اشکال در کارکرد روتور و استاتور مربوط می شود. روتور و استاتور به عنوان اجزای اصلی موتور های الکتریکی شناخته می شوند. این دو قطعه در هنگامی که موتور می خواهد شروع به کار کند، روشن می شوند و میدان مغناطیسی لازم برای شروع کار ماشین لباسشویی را ایجاد می کنند.

به همین دلیل است که اگر روتور و استاتور دچار ایراد شوند، موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. بدین ترتیب چرخش دیگ دچار مشکل شده و می توان خرابی استاتور و روتور را به عنوان یکی از دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی در نظر گرفت.

استاتور و روتور دو قطعه الکتریکی موتور ماشین لباسشویی هستند که ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. بدین شکل که به قسمتی از موتور الکتریکی که متحرک است، روتور و به قسمت دیگر که ثابت است، استاتور گفته می شود. این دو قسمت یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کنند که در نهایت موتور را به حرکت می اندازد. پس ایراد در این قسمت ها مانع کارکرد درست دیگ خواهد شد.

تاب برداشتن دیگ لباسشویی - سالار سرویس

اشکال در تسمه

همواره خرابی تسمه به عنوان علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی شناخته شده و موجب می شود که دیگ به شکل درست نچرخد. تسمه قطعه ای مهم به شمار می رود که وظیفه آن، چرخاندن دیگ ماشین لباسشویی است. اگر تسمه دچار اشکال شده یا با پارگی و خرابی روبرو شود، دستگاه قادر نیست به درستی، وظایف خود را به انجام رساند.

معمولا تسمه دچار مشکلات شایع و رایجی می شود که در نهایت سبب خواهد شد که آن را به عنوان علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی در نظر بگیریم. به عنوان مثال، پارگی و پوسیدگی تسمه جزو رایج ترین مواردی است که ممکن است با آن روبرو شوید. همچنین، خراب بودن قرقره می تواند در نهایت به خرابی و ایجاد اشکال در عملکرد تسمه ختم شود. با این وضعیت، می توان انتظار داشت که هرگونه خرابی و نقص در کار تسمه، به تاب برداشتن دیگ و مشکل در عملکرد آن منجر شود.

بسته نشدن درب ماشین لباسشویی

بسته نشدن درب ماشین لباسشویی نیز به عنوان علت تاب برداشتن ماشین لباسشویی شناخته می شود. به شکلی که، اگر درب به هر دلیلی درست بسته نشود، عملکرد دستگاه دچار مشکل می شود و نمی توان انتظار داشت که دستگاه مانند مواقع عادی بچرخد.

پس در هنگامی که به مشکل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی برخوردید، درب دستگاه را چک کنید. به طور کلی، خیلی از مشکلات دستگاه ماشین لباسشویی به درست بسته نشدن درب آن مربوط می شود و به راحتی قابل رفع خواهد بود. بدین شکل دیگر از بررسی سایر دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی بی نیاز خواهید شد.

تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی - سالار سرویس

نحوه تشخیص دلایل برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

پس از اینکه مطالبی را پیرامون علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی ارائه کردیم، لازم است تا به نحوه تشخیص این علل رایج بپردازیم. به طور کلی، دیگ در ماشین های لباسشویی قدیمی، پس از مدتی دچار مشکل شده و در هنگام شستشو سر و صدای زیادی ایجاد می کند. در این هنگام لازم است تا پیش از هر چیز، یک بررسی دقیق صورت گرفته و دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی بررسی شود.

توصیه می شود پس از تهیه ماشین لباسشویی و پیش از شروع به استفاده از آن، به نکاتی که در دفترچه راهنمای کاربر ارائه می شود دقت کرده و شستشو را بر آن اساس به انجام برسانید. بدین شکل، ماشین لباسشویی شما دچار مشکل نشده و نیاز نیست برای پیدا کردن علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی به بررسی بپردازید. اما در صورتی که با این مشکل روبرو شدید، بهترین کار این است که آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

تاب برداشتن ماشین لباسشویی - سالار سرویس

تعمیر و رفع علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

در صورتی که دیگ ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شده و توانسته اید علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی را کشف کنید، می توانید به طریق زیر برای رفع مشکل و تعمیر دستگاه اقدام نمایید:

  • در ابتدا لازم است پنل ماشین لباسشویی را باز کنید تا دیگ متعادل شود. این مرحله در برخی موارد نیاز به انجام داشته و ضروری می باشد.
  • پس از اینکه پنل ماشین لباسشویی را باز کردید، پیچ ترانزیت را پیدا کنید.
  • معمولا نصاب یا تعمیرکار، هنگامی که می خواهد ماشین لباسشویی را نصب کنند، پیچ ترانزیت را بر می دارد. زیرا این قطعه می تواند در زمان کار کردن ماشین لباسشویی، صدای ناهنجاری تولید نماید.
  • لرزش های ایجاد شده می توانند تعادل دیگ را به هم زده و سبب تاب برداشتن آن شوند. به همین دلیل می توانید به واسطه پیچ گوشتی آن ها را باز کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت سالار سرویس به آشنایی با دلیل های تاب برداشتن ماشین لباسشویی پرداختیم. ما بهترین متخصصین را در زمینه تعمیرات لوازم برق و الکترونیک و همچنین تعمیرات لوازم خانگی داریم. برای استفاده از خدمات ما کافیست با یک تماس حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا