سالار سرویس

آموزش تعمیر دمپر یخچال - سالار سرویس

آموزش تعمیر دمپر یخچال و کاربرد دمپر در یخچال

آشنایی با دمپر یخچال

در قسمت داخلی یخچال، قطعه ای به نام دمپر قرار دارد که در ساختار خود یک موتور کوچک و تعدادی پره دارد. کاربرد این قطعه در یخچال بسیار مهم بوده و برای تامین سرمای مورد نیاز در یخچال بکار می رود. به عبارت دیگر، دمپر یخچال، سرمای لازم را از فریزر گرفته و آن را به فضای داخلی یخچال انتقال داده تا مواد غذایی به اندازه کافی سرد شوند.

در آموزش تعمیر دمپر یخچال متوجه می شوید که اگر در عملکرد این قطعه اختلالی ایجاد شود، دیگر سرمای مورد نیاز برای نگهداری مواد غذایی تامین نشده و در نتیجه مواد غذایی فاسد می شوند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در زمان سرد نشدن یخچال، یکی از قطعاتی که نیاز به بررسی دارد، دمپر یخچال است. تمام یخچال هایی که دارای یک اواپراتور هستند، دارای دمپر می باشند. در مقابل، در یخچال هایی با دو اواپراتور، دمپری وجود ندارد.

در حقیقت، دمپر، واسطه ای میان یخچال و فریزر بوده که سرمای ایجاد شده توسط کمپرسور را پس از فریزر، به فضای داخلی یخچال وارد می کند. در یخچال هایی که در ساختشان از فناوری روز استفاده شده، دستور باز و بسته شدن دمپر از برد الکتریکی صادر شده و در یخچال های معمولی، این دستور از ترموستات به دمپر می رسد. اغلب، دمپر در بالاترین قسمت یخچال تعبیه شده است. البته رفع عیب دمپر کار هر کسی نبوده و آموزش تعمیر دمپر یخچال برای یادگیری ترفندهای تعمیر الزامیست.

 

آموزش تعمیرات دمپر یخچال - سالار سرویس

چگونگی عملکرد دمپر یخچال

در آموزش تعمیر دمپر یخچال توضیح داده می شود که دمپر یخچال در قسمتی بین یخچال و فریزر قرار گرفته و سرمای مورد نیاز یخچال را از فریزر می گیرد. زمانی که دمای فضای داخلی یخچال از دمایی که شما برای آن تعیین کرده اید، کمتر باشد، برد یخچال و یا در مواردی ترموستات یخچال، به دمپر فرمان می‌دهد تا با باز کردن دریچه خود، هوای سرد مورد نیاز را از فریزر به یخچال منتقل کند. زمانی که سرمای فضای درونی یخچال به مقدار مورد نیاز رسید، برد یخچال به دمپر دستور می دهد تا دریچه را ببندد.

تشخیص خرابی در این قطعه

با فراگیری دوره های آموزش تعمیر دمپر یخچال، افراد به راحتی می توانند وجود هر گونه عیب در این قطعه را تشخیص دهند. بارزترین نشانه ای که خبر از خرابی این قطعه می دهد، گرم شدن فضای درونی یخچال و عدم ورود هوای خنک به داخل اواپراتور است.

البته این نشانه زمانی خبر از خرابی دمپر یخچال می دهد که سایر قطعات سالم بوده و عملکرد مناسبی از خود ارائه دهند. بنابراین، پس از اینکه تکنسین، سالم بودن قطعاتی مانند کمپرسور، فن فریزر و یخچال و قطعات دیفراست و پر بودن گاز مبرد یخچال را تایید نمود، باید دمپر را مورد بررسی قرار داد.

در صورت خرابی دمپر یخچال خود می‌توانید از خدمات تعمیرات یخچال ما استفاده کنید، ما در گروه فنی مهندسی سالار سرویس، بزرگترین ارائه دهنده خدمات تعمیرات لوازم خانگی در تهران هستیم. برای دریافت تماس با تکنسن فنی سالار سرویس با ما در تماس باشید.

البته در آموزش تعمیر دمپر یخچال توضیح داده می شود که تنها نشانه ی خراب بودن دریچه دمپر، گرمای فضای داخلی یخچال نیست و گاهی ممکن است سرد شدن بیش از حد فضای داخلی یخچال نیز، نشانه ی خرابی دمپر باشد؛ زیرا در این حالت، دریچه دمپر به موقع بسته نشده و سرمای اضافی را وارد محیط داخلی یخچال می کند. یخ زدن مواد غذایی در یخچال، حاصل باز ماندن دریچه دمپر بوده که باید فورا بررسی شود.

در آموزش تعمیر دمپر یخچال می توان از ساده ترین راه برای تشخیص خرابی دمپر استفاده کرد. به این منظور، ابتدا باید درب یخچال را باز نموده و هنگامی که یخچال در حال کار کردن است، سوییچ لامپ را خاموش نمایید. اگر در این حالت، از منافذ یا دریچه یخچال، سرمایی وارد یخچال نشد، دمپر خراب است. البته این تست در صورتی صحت دارد که فریزر در حال کارکردن بوده و مواد غذایی را سرد نماید و تنها یخچال، دچار عیب باشد.

تعمیر دمپر یخچال - سالار سرویس

علت خرابی دمپر

یکی از مباحثی که در آموزش تعمیر دمپر یخچال به آن پرداخته می شود، علل خرابی دمپر یخچال است. اگر علت خرابی دمپر به درستی تشخیص داده شود، می توان آن را به موقع تعمیر نمود تا از آسیب رسیدن به مواد غذایی و همچنین سایر قطعات یخچال جلوگیری شود.

در صورتیکه خرابی دمپر قابل تعمیر نباشد، تکنسین به ناچار آن را تعویض می کند. یکی از دلایلی که می تواند موجب خرابی دمپر و اختلال در عملکرد آن در یخچال شود، خرابی دریچه دمپر است. همانطور که قبلا گفته شد، تنظیم میزان هوای سرد ورودی به یخچال، بر عهده دریچه دمپر است.

حال اگر دریچه دچار نقص فنی شود، یا باز نشده و هوای سرد را وارد یخچال نمی کند، یا کامل باز بوده و هوای سرد را بیش از حد وارد یخچال می کند. در هر دو صورت، فساد یا یخ زدگی مواد غذایی اتفاق افتاده و باید تعمیر یا تعویض دمپر یخچال را در اولویت قرار داد.

یکی دیگر از علل خرابی دمپر یخچال، شکسته شدن پره های کوچک دمپر می باشد. با شکسته شدن پره ها، قطعه کارایی سابق را نخواهد داشت. علاوه بر مواردی که ذکر شد، مسدود شدن مسیر انتقال هوای سرد در دمپر نیز می تواند یکی دیگر از دلایل خرابی آن باشد.

این شرایط معمولا زمانی رخ می‌دهد که در یخچال و مخصوصا جلوی دریچه های هوای سرد، انبوهی از مواد غذایی قرار گرفته و هوای سرد به خوبی نمی تواند در فضای داخلی یخچال در گردش باشد. به این ترتیب به موتور یخچال فشار وارد شده و ممکن است خراب شود. بنابراین، نحوه چینش مواد غذایی در یخچال بسیار اهمیت دارد. همین وضعیت باید در فریزر نیز رعایت شود و دریچه ها نباید با مواد غذایی بسته شوند.

 

علت خرابی دمپر - سالار سرویس

 

آموزش تعمیر دمپر یخچال

تکنسین ها با گذراندن دوره های آموزش تعمیر دمپر یخچال، می توانند دمپر هر نوع یخچالی را عیب یابی کنند. پس از عیب یابی، نوبت به تعمیر و یا تعویض دمپر می رسد. اگر دمپر قابل تعمیر باشد، بالطبع تکنسین به تعمیر آن می پردازد؛ اما اگر نقص دمپر جدی باشد، باید آن را تعویض نمود.

برای تعمیر دمپر یخچال، ابتدا باید اطراف یخچال را خالی نموده تا دسترسی به دمپر آسانتر شود. سپس، باید درپوش دمپر را برداشته تا به ساختار داخلی آن دسترسی داشته و آن را بررسی نمایید. تکنسین با توجه به نحوه بسته شدن درپوش دمپر؛، که با یک گیره بسته شده یا با یک پیچ، از ابزاری مانند پیچ گوشتی برای باز کردن درپوش دمپر استفاده می کند.

پس از آن، با بررسی پره های دمپر، از وجود یا عدم وجود شی خارجی در آنها اطمینان حاصل کنید. اگر در پره ها جسمی گیر کرده باشد، میزان گردش هوای ورودی به یخچال تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است فضای داخلی یخچال به خوبی خنک نشود.

اگر پره های دمپر سالم بودند، نوبت به بررسی موتور دمپر می رسد. در دمپر، موتور و لامپ در کنار یکدیگر قرار دارند. تکنسین با جدا کردن موتور دمپر، به صورت جداگانه به بررسی آن می پردازد.

کاربرد دمپر یخچال - سالار سرویس

 

تعویض این قطعه

تکنسین ها در دوره های آموزش تعمیر دمپر یخچال می آموزند که دمپر در صورت خرابیِ جدی، نیاز به تعویض خواهد داشت. اگر تکنسین با بررسی سیم کشی های درون موتور دمپر، تشخیص دهد که دمپر قابل تعمیر نیست، می تواند آن را با دمپری جدید تعویض کند.

البته باید توجه داشت که دمپر به درستی در محل خود قرار گیرد و پره های آن نیز تحت فشار نباشند. همچنین، مبحث دیگری که در آموزش تعمیر دمپر یخچال باید به آن توجه داشت، تنظیم دمای یخچال و فریزر، برای کارکرد مناسب دمپر است. پس از نصب دمپر جدید، باید دماها به درستی تنظیم شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا